Så blir hyresgäster nöjda
4 december 2023
Vi på Indus har nyligen fått veta att vi har väldigt nöjda kunder. Det tycker vi såklart är väldigt roligt – men vi nöjer oss inte med att bara konstatera det. Vi söker svaren på vad vi gör bra och vad vi kan göra ännu bättre. En av anledningarna till nöjdheten tror vi ligger i vårt sätt att finnas närvarande för våra hyresgäster.
I Indus senaste Nöjd-Kund-Index nådde vi nytt rekord. 94 procent nöjdhet bland våra kunder.
Det fick oss att börja fundera, vad av det vi gör är värt att uppmärksamma lite extra? Vi tror alltid på att dela med sig – både av det man är stolt över och det man kan förbättra.
För Erik Karlsson, Plats & Eftermarknadschef på Indus, blir det utbytet tydligt varje dag.
– Vi jobbar i de små detaljerna som gör skillnad i hyresgästernas vardag, säger han.
Gör allt för att underlätta
När pappren är påskrivna och modulen kommit på plats skulle vi kunna ta ett steg tillbaka och börja blicka framåt mot nya affärer. Affären är avklarad och service skulle kunna outsourcas till en extern part. Vi väljer en annan väg.
– Det är inte förrän en hyresgäst kommer in i projektet som jag och mina medarbetare träder in, säger Erik Karlsson.
En av de första insatserna som alltid görs är en driftgenomgång tillsammans med nya hyresgäster inom ett par veckor efter inflyttning. Det gäller oavsett om någon felanmälan gjorts. Syftet är att skapa trygghet för hyresgästerna så att de får ansikten på vår personal och vet var de ska vända sig.
– Det är otryggt nog för de som ska jobba i lokalerna att behöva flytta på sig. Flyttar kan kännas röriga, därtill kanske det finns nya kollegor att lära känna. Då ska vi göra allt vi kan för dem för att underlätta.
Snabbväxande företag behöver anpassningar
För kunder som hyr våra moduler för skola, förskola eller kontor kan Erik och hans team fungera som ett stöd. Både genom att komma med råd och för att hjälpa till med eventuella förändringar när behovet uppstår.
– Det allra bästa hade varit om vi aldrig hade behövt anpassa modulen i efterhand, men många privata kunder är snabbväxande företag. Då kan det vara svårt både för oss och för våra kunder att förutse de ändringar som behöver göras. Det är därför vi finns där, säger Erik.
En stor del av Eriks uppdrag går ut på att fånga upp de synpunkter som kanske varit svåra att veta om på förhand under en offentlig upphandling eller vid säljtillfället.
– Upphandlingar är svåra och alla har brister. Säger man att man är bristfri tror jag att man blundar för dem. Det viktiga är vad vi gör med de brister som kommer fram och vad vi lär oss av dem. Till exempel inför nästa upphandling eller nästa modultyp vi tar fram.
Bidrar till smarta lösningar i vardagen
Ett exempel på hur vi på Indus jobbar med att snappa upp synpunkter och samtidigt hjälpa våra hyresgäster att hitta smarta lösningar är från en skola med fritidsavdelning som hade behov av två torkskåp.
Ursprungstanken från skolan var att sätta in två gamla torkskåp. Kruxet var att ventilationskanaler hade behövt sågas upp för att få dem på plats.
– Då föreslog vi i stället att de kunde hyra två torkskåp med inbyggd värmepump direkt från oss. De nappade direkt eftersom de skåpen krävde mindre energi, ingen separat ventilationskanal och för att de bara behöver ta kostnaden under perioden som fritidsavdelningen ska finnas kvar, säger Erik.
För Erik är den delen av jobbet det mest givande. När hyresgästerna får en förbättring de själva kanske inte hade tänkt på. Utan vår närvaro och synlighet för våra kunder hade det inte varit möjligt.
– Hittar vi någonting som inte funkar så bra som det skulle, då är jag gärna där och petar, säger han.
Indus Syd
Tel: 040-785 60
skane@indus.se